• .
  • .
  • .

titr131

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه، سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر ۱۳" چهارشنبه اول آبان 1402  با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، دکتر فاطمی پور معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری، دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر ابوالفضل غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر علی تقی پور، سرپرست معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از فعالان نشریات دانشجویی  برگزار شد.

این مراسم با خیر مقدم دکتر غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و بیان مقدماتی راجع به این جشنواره آغاز گردید. 

در ادامه این مراسم عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت عتف گفت: رکن رکین فعالیت های فرهنگی در دانشگاه را تشکیل می دهند. وی با بیان اینکه عرصه های مختلفی برای فعالیت های فرهنگی دانشجویان وجود دارد، اما نشریات دانشجویی تجلی عقلانیت و مدنیت داخل دانشگاه ها هستند و لذا نقش بی بدیلی دارند. و این به خاطر اولویت ذاتی گفتار بر نوشتار است که به همین جهت موقع نوشتن با یک تامل و تعقل غیر قابل قیاس با گفتار به امر تحریر پرداخته می شود.

وی افزود مللی که بر سنت نوشتاری تکیه بیشتری داشتند مدنیت در آنها رشد بیشتری داشته تا تمدن هایی که مبتنی بر سنت شفاهی بوده اند. دکتر کلانتری ادامه داد کمترین انحرافات و جدی ترین نقدها در دایره اخلاق، ادب و منطق در غالب نشریات دانشجویی محقق می شود.

وی در خصوص وضعیت انتشار نشریات دانشجویی باین داشت: بعد از کرونا شاهد رشد بودیم، بیش از ۴۰۰۰ نشریه در حال فعالیت هستند که اگرچه خوب است اما همچنان باید افزایش یابد. وی افزود در تلاشیم تا تمهیدی اندیشیده شود تا مشکل کاغذ  نیز حل شود. نشریات دانشجویی همیشه بیشترین حساسیت را نسبت به محیط اطراف داشته اند که دایره آن از محیط نزدیک تا فضای جهانی را در بر می‌گیرد‌.

وی با اشاره به اتفاقات متاثر کننده غزه و فعالیتهای مختلف فرهنگی، هنری و ادبی صورت گرفته در حوژه های مختلف توسط دانشجویان سراسر کشور، از فعالین حوزه نشریات دانشجویی خواست در چارچوب تخصص و تعهد خود، در این موضوع ورود کنند.

شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی این آیین بود که این رویداد را اتفاقی ارزشمند دانست. وی با اشاره به شهادت ۶۲ خبرنگار توسط رژیم سفاک صهیونیستی، آن را نشان‌دهنده اهمیت جایگاه حوزه رسانه و فعالان این حوزه دانست. وی افزود رسانه یک پل دو طرفه است، هم مطالبه گری را ترویج می کند و مردم را با حقوق خود اشنا میکند و هم تریبونی برای مسیولین برای رساندن صدای آنان به مردم است.

حجت الاسلام دکتر فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در این مراسم ا ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان در دانشگاه فردوسی و در جوار حرم امام علی ابن موسی الرضا، فضای رسانه ها و  نشریات را فضایی ارزشمند دانست که بایستی به لحاظ مخاطب دانشگاهی آن در سطح نخبگان باشد. شجاعت بیان، تنوع بیان و نواوری و مولفه های مثبت دیگری است که ایجاد می کند.

وی بیان داشت در کنار این مولفه های مثبت برای متولیان رسانه، آثار مثبتی هم می تواند برای فضای مخاطبان آن داشته باشد. اقتضای آن روشنگری، واقع‌نمایی، مطالبه، ارائه راه‌حل و برنامه ای برای تقویت انسان داشتن است. لذا باید اهداف ما از انتشار یک نشریه به اهداف عمیق و رسالت های ویژه ای چون تربیت انسان ارتقا یابد.

وی با اشاره به آیه شریفه «هل ینظر الانسان الی طعامه»، اهمیت خوراک فکری را مهمتر از غذای جسمی دانست که باید نسبت به سلامت آن و یا خطراتی که ممکن است به روح ما وارد کند دقت مضاعف مبذول کنیم. در همین خصوص، نسبت به محتوایی که تولید می کنیم توجه کنیم و در صورتی که تولیدات رسانه ای ما به فرهنگ، اعتقادات و دیگر ابعاد ذهنی و روحی افراد جامعه ضربه زد، در برابر آن مسوولیم.

در این نشست همچنین گزارشی از طرح تحقیقاتی انجام شده توسط دانشگاه فردوسی مشهد به سفارش معاونت فرهنگی وزارت عتف، با عنوان تحلیل محتوای کیفی نشریات دانشجویی ارائه گردید که بازه زمانی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ را در بر گرفته است.

منتظمی، دبیر جشنواره‌ی تیتر 13، در خصوص زمان‌بندی ارسال آثار برای سیزدهمین جشنواره‌ی تیتر، بیان کرد: مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آذر است و از ۱ تا ۳۰ دی، داوری آثار خواهد بود و همچنین در ماه بهمن و ایام‌الله دهه‌ی فجر از نشریات و نفرات برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.

دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در پایان مراسم، ضمن بیان اهمیت نشریات دانش‌جویی در عرصه‌ی دانشگاه، افزود که تمام توان خود را در حمایت از دانش‌جویان و دست‌اندرکاران این مجموعه‌ به‌کار خواهیم گرفت و بعد از رونمایی از اعلان سیزدهمین جشنواره‌ی سراسری رسانه و نشریات دانش‌جویی (تیتر ۱۳)، تفاهم‌نامه‌‌ای با عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی_اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، امضا کرد.

امضاء تفاهم نامه میان دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رونمایی از پوستر این جشنواره دانشجویی از دیگر بخش های این مراسم بود.

titr132

titr133

titr134

titr135

titr136

titr137

titr138

titr139

titr1310

titr1311

 

 

 

دسترسی سریع به اخبار و رویدادهای خبری دانشجویی و فرهنگی ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سایت:
https://vs.um.ac.ir/

ایتا :
https://eitaa.com/vcsfum

بله :
ble.ir/join/MWU3MDBhYj

سروش :
https://splus.ir/vsferdowsi