• .
  • .
  • .

isnaghafari

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت :رسالت دانشگاه‌ها تنها آموزش و پژوهش نیست

به گزارش روابط عمومی معاونت فاد، دکتر ابوالفضل غفاری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهددر گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: ما باید مجدد برگردیم به اینکه دانشگاه رسالت دارد و رسالت آن هم تنها آموزش و پژوهش نیست بلکه پرورش انسان متعهد را هم باید جزو رسالت و وظایف خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه هر انسان رسالتی دارد که باید به آن پایبند باشد، افزود: انتظارات و رسالت‌هایی برای ما وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای ما تعریف شده است. مهم‌ترین راهنمای ما در زندگی شخصی، شغلی، اجتماعی، سیاسی، تحصیلی و ... این است که از راهنمایی‌هایی که خداوند برای ما پیش‌بینی کرده غافل نباشیم و قرآن کریم بهترین راهنمای ما در زمینه‌های مختلف است. بنابراین، محور تمامی فعالیت‌های فرهنگی باید قرآن باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه ممکن است رسالت دانشگاه‌ها با نهادهای دیگر متفاوت باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم نگاه‌ها متفاوت است. گاهی گفته می‌شود که دانشگاه بنگاه و فعالیت‌های‌ آن تولید دانش است. همچنین دانشگاه می‌تواند ترویج دانش، مشاوره دانش و انتشار دانش نیز باشد اما متاسفانه ما بخشی از رسالت خود را در این زمینه فراموش کردیم.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها نباید تنها به آموزش و پژوهش بپردازند و از فرهنگ و تربیت غافل شوند و این امر نکته مهمی است که باید از سوی مراکز تصمیم‌گیری بالاتر صورت گیرد. زمانی که وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی تبدیل به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌شود، معنا دارد و به نظر می‌رسد که آن رسالت فرهنگی وزارتخانه نادیده گرفته شده و شاید این تغییر نام مناسب نبوده اما اتفاق افتاده است.

دکتر غفاری عنوان کرد: ما باید مجدد برگردیم به اینکه دانشگاه رسالت دارد و رسالت آن هم تنها آموزش و پژوهش نیست بلکه پرورش انسان متعهد را هم باید جزو رسالت و وظایف خود قرار دهد. بنابراین باید این نگاه به مجموعه دانشگاه تسری پیدا کند بدین معنا که افراد معاونت فرهنگی تنها افرادی نیستند که باید این رسالت را بشناسند و در راستای این رسالت عمل کنند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تک تک دانشگاهیان این نگاه را بپذیرند، اضافه کرد: بنابراین از اساتید دانشگاه هم انتظار می‌رود که فعالیت‌شان صرفا آموزش دادن و پژوهش کردن نباشد و در کنار مسائل آموزشی به مواردی بپردازند که انسان بودن را به دانشجویان آموزش دهند و آن‌ها بدانند که دوران زندگانی خود را چگونه طی کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های مهمی که در این دوران داریم این است که اساتید را در این زمینه فعال کنیم و آن‌ها باید با معاونت فرهنگی همراه باشند و انتظار نمی‌رود که تنها در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند بلکه نقش فرهنگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود را نیز داشته باشند و بدانند جوانانی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند، نیاز دارند که اساتید آن‌ها را راهنمایی کنند و به سمتی که هدف زندگی آن‌ها تامین شود، سوق دهند.

وی اظهار کرد: به مراتب، دانشجویان هم انتظار دارند که اساتید آن‌ها را به سمت فرهنگ، جهت و سوق دهند و از نظر فکری و فرهنگی راهنمای آن‌ها باشند و چه کسی بهتر از استادان که چنین نگاهی داشته باشند و آن را به دانشجویان خود منتقل کنند. همان‌گونه که شهید مطهری فرمودند بین فرهنگ و تربیت و علم و ایمان یک طیف وجود دارد و استاد در کنار درس‌های تخصصی خود می‌تواند بسیاری از ارزش‌ها را به دانشجوی خود منتقل کند.

غفاری بیان کرد: برای به انجام رساندن رسالت دانشگاه در حوزه فرهنگی باید تاثیرگذارترین عامل که در حال حاضر اساتید هستند در این زمینه ما را یاری دهند. هدف اصلی این است که اساتید انسان متعهد پرورش دهند و برای اینکه به این انسان متعهد برسیم بایستی استاد به عنوان مهم‌ترین مرجع نقش کلیدی داشته باشد.

وی در خصوص نقش تشکل‌ها و دیگر نهادهای دانشگاهی در زمینه فرهنگ و تربیت، گفت: معاونت فرهنگی یا مدیریت فرهنگی ساختارهایی هستند که باید زمینه و فضا را برای این امر مهم فراهم کنند تا بستر فعالیت‌های فرهنگی ایجاد شود. بنابراین نقش اصلی را اساتید و دانشجویان دارند که چنین شرایطی را فراهم کنند و ما آن‌ها را در تحقق این مهم حمایت می‌کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اذعان کرد: تشکل‌ها هم یک پیش‌بینی ساختاری برای این موضوع هستند که اگر افرادی می‌خواهند در درون این تشکل‌ها فعالیت کنند، بهتر می‌توانند زمینه فراهم شده را مهیا کنند. حضور تشکل‌ها مانند بسیج استادان، انجمن اسلامی، بسیج کارکنان، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان و ... فضایی را فراهم می‌کنند تا با کمک همدیگر فعالیت‌هایی را انجام دهند و این نگاه اجتماعی، هم‌افزایی و موفقیت آن گروه را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: تشکل‌ها ساختارهایی هستند که دانشجویان با فعالیت در آن به تعالی معنوی، رشد و خودشکوفایی می‌رسند. بنابراین، تشکل‌ها می‌توانند چنین نقش‌هایی را ایفا کنند و این انتظار از آن‌ها وجود دارد. تشکل‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا افرادی که علاقه و آمادگی به این فعالیت‌ها را دارند بتوانند از آن ساختار پیش‌بینی شده، نهایت بهره را داشته باشند تا به آن علایق و آمادگی‌های خود جامه عمل بپوشانند.

دکتر غفاری در خصوص اینکه ساختارهای آموزشی کمک کننده هستند یا مانع، خاطرنشان کرد: قطعا ساختارهای رسمی برای هر استناداتی که مخاطب دارد، یک فرصت هست اما کافی نیست؛ چراکه محیط آموزشی رسمی برای نقش‌آفرینی فرهنگی کافی نیست و ما نیاز به محیط‌های غیررسمی داریم؛ محیط‌های غیررسمی در کنار محیط‌های رسمی، بیشترین کمک و اثرگذاری را دارند.

وی گفت: رفتار استاد در یک محیط غیررسمی می‌تواند برای دانشجویان بسیار درس‌آموز باشد. این محیط‌های غیررسمی ارتباط صمیمی را میان دانشجو و استاد برقرار می‌کند و در این ارتباطات است که می‌توان بسیار موثر وارد شد و تاثیرگذار بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ارتباطات استاد و دانشجو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، تصریح کرد: به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر در ارتباطات صمیمی قرار گرفتیم، به لحاظ مرتبه مانند هم هستیم، خیر. مرتبه علمی استاد همیشه در بالاترین سطح قرار دارد.

وی با بیان اینکه در وجود هر انسان فضیلت‌هایی است که ما را از همدیگر متمایز می‌کند، اضافه کرد: ما سه ملاک فضیلت اصلی داریم که شامل تقوا، جهاد و علم است. استاد ممکن است در کنار فضیلت علم، اهل جهاد و تقوا هم باشد. تقوا به معنای رعایت است و هر فردی که بیشتر اهل رعایت باشد قطعا از مرتبه بالاتری برخوردار است. همچنین این موضوع برای جهاد هم صدق پیدا می‌کند که می‌تواند شامل حال دانشجو یا استاد نیز باشد.

غفاری ادامه داد: اما آنچه که در ارتباط غیررسمی اتفاق می‌افتد این است که وارد حریم‌هایی می‌شویم که در کلاس آموزشی وجود ندارد و در ارتباطات صمیمی است که می‌توانیم به برخی از ناگفته‌های زندگی دیگری پی ببریم و زمانی که این حریم‌ها برداشته می‌شود، شخصیت فرد هم آشکارتر می‌شود. بنابراین، زمانی که در رابطه صمیمی با دانشجو قرار می‌گیریم برخی از این حریم‌ها برداشته می‌شود و می‌توانیم موثرتر باشیم و این ارتباط، نزدیکی ایجاد می‌کند و فاصله روانی و فیزیکی با طرف مقابل کاسته می‌شود.

وی در خصوص راه‌حل‌های سریع و تاثیرگذار برای حوزه‌های تربیتی، مطرح کرد: احساس می‌کنم کاهش گرایشات دینی امروز به تعلیم و تربیت برمی‌گردد که باید منطبق با شرایط روز باشد تا بتواند تقویت شود. در شرایطی که در دوران پست مدرن قرار داریم و در این دوران به هر مسئله‌ای شک ایجاد می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: از طرفی هم در عصر ارتباطات هستیم و تمامی افراد در همه نوع اندیشه‌ها وجود دارند که ما باید شیوه‌های تربیتی را به گونه‌ای مطرح کنیم که بتواند پاسخگوی نیاز افراد باشد تا تردید را از بین ببرد. بنابراین اگر این مورد به خوبی برای افراد روشن نشود، قطعا گرایشات دینی تضعیف می‌شود.

وی افزود: متخصصان تعلیم و تربیت ما برای پاسخگویی به شبهات دینی باید آمادگی‌های دانشی و تبیینی قوی داشته باشند و اگر بتوانند از پس شبهات برآیند، باورهای دانشجویان هم تقویت می‌شود، در غیر این صورت در برابر طوفان شبهات به دروغ یا به صورت‌های مختلف، ممکن است اعتقادات خود را از دست دهند.

دکتر غفاری تاکید کرد: ما در عصر جدید و در حوزه فرهنگی، تربیتی و دینی در یک طوفانی از شبهات، راه و روش‌های انحرافی و همچنین باورهای صحیح قرار داریم و از لحاظ تربیتی باید مانند پاندمی کرونا که در خصوص مسائل جسمی وجود دارد، در مورد مسائل فکری هم برای واکسینه کردن افراد که نگرش‌ها آسیب نبیند، روش‌هایی داشته باشیم.

دکتر غفاری بیان کرد: متاسفانه این روش‌ها به اندازه کافی به روز نیستند و نتوانستیم از تبیین و از دلایل قوی برخوردار باشیم تا بتوانیم پاسخگوی دانشجو و حتی فرزند خود باشیم و در این زمینه بسیار ضعف داریم. بنابراین اگر دانش کافی، فقه و فهم دینی نداشته باشیم چگونه می‌توانیم پاسخگوی دانشجویی باشیم که در برابر شبهات قرار گرفته است. اگر در این زمینه ضعفی پیدا شده ناشی از این است که روش تربیتی به روز نبوده و نتوانستیم از لحاظ فکری پاسخگوی پرسش‌های دانشجویان باشیم.

منبع خبر : خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا

 

 

 

ما را در صفحات مجازی زیر دنبال کنید.

کانال تلگرام معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/vsfum

پیام رسان ایتا معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

https://eitaa.com/farhangifum