• .
  • .
  • .

photo 2019-06-11 09-43-43

آشنایی با مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان

از آنجا که انگیزه اصلی و هدف تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزش دانشجویان و شکوفایی استعدادهای افراد جامعه است، و انجام اين امور، ارتباط نزدیکی با نحوه زندگی و فعّالیّت‌های اجتماعی آنان دارد؛ مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان، با فراهم ساختن زمینه مناسب و مساعد برای دانشجویان، کمک مؤثری در راستای تحقق آموزش عالی کشور، براساس الگوی برنامه توسعه انجام می‌دهد.این مدیریت، یکی از فعّال‌ترین حوزه‌ها در سطح دانشگاه به شمار می‌آید.

 وظایف این مدیریت:
-     ارائه خدمات رفاهی
-     نظارت بر حسن اداره غذاخوری‌ها و خوابگاه‌ها
-     ایجاد هماهنگی بین فعّالیّت‌های واحدهای تابعه
-     ایجاد زمینه اجرای مصوبات شورای دانشگاه، هیئت رئیسه و شرکت در جلسات متعدد  از جمله ستاد امور دانشحویان شاهد و ایثارگر، شورای معاونان اداری و مالی، جلسات تخصصی حوزه معاونت فرهنگی-اجتماعی و دانشجویی، و جلب نظر مسئولان درخصوص تنگناهای خدمت‌رسانی به دانشجویان.
اين مديريت، ستاد مرکزي مسايل رفاهي بوده است و با همکاري سرپرست يا كارشناس اموردانشجويي دانشکده ها، مسايلي از قبيل تغذيه، خوابگاه، درمان و تأمین نیازهای مالي دانشجويان را با پرداخت وام‌های دانشجويي در حد امكانات و ضوابط مقرر، برعهده دارد.

اهداف
- توسعه مشارکت شما، هم در تصميم گيري و هم دراجراي برنامه هاي رفاهي.
- ارایه کليه خدمات رفاهي متناسب با محيط دانشگاه و مورد نياز شما و دسترسي آسان به آن در سطح پرديس.
- سازماندهي امكانات به‌گونه‌ای که سطح سلامت جسم و روان ارتقا يابد.
- برنامه ريزي (سخت افزاري ونرم افزاري) امكانات موجود به منظورحفظ و ارتقا امکانات رفاهي با توجه به این‌که نظرسنجي، بهترين راه توسعه و ارتقای امکانات است، از نظرات شما براي ارزيابي سيستم بهره مي گيريم.
چه راهکارهاي اجرايي داريم؟
- شما را به مشارکت فعال درکنترل امور خوابگاه ها دعوت می کنیم. از قبيل چگونگي امتيازبندي و واگذاري امكانات، بهداشت و غيره
- بخش هاي کنترل کيفي و نظارت، نیاز به مشارکت دائم شما دارد.
- دسترسي آسان به کامپيوتر و اينترنت از ديگرتلاش ها است.
- راه‌اندازی واحدهاي خدماتي نظير تريا، خشک شويي و آرايشگاه.
- افزايش امکانات رفاهي نظير خطوط تلفن، آب سردکن، کولر، خطوط لوله کشي آب ساختمان ها، يخچال و غیره
- راه‌اندازی فاز سوم مکانيزاسيون ژتون غذا با استفاده از web
- فعال كردن ورزش خوابگاهي براي ارتقای سطح مديريت جسمي و روحي شما.
- گسترش فضاي سبز، به منظور ايجاد روحيه نشاط و شادابي.
- در صورت نياز به مشاوره، مشاور در خوابگاه مستقر و در کنار شما است.
- مي توانيد مشاوره تلفني هم داشته باشيد.
- برگزاري چندين سخنراني در طول هر ترم براي شما.
- تجهيز سالن مطالعه.
- آزمايش سلامت عمومي شما با انجام آزمون در بدو ورود.
- تلاش مستمر به مرمت وحفظ ونگهداري خوابگاه ها.
- بهينه سازي نحوه اسكان شما با طراحي تيمي مناسب.
- تجهيز بیش ‌از پیش آشپزخانه ها و غذاخوری‌ها.
- راه اندازي سيستم جديد رايانه اي براي برقراري وام.
- براي برقراري وام ازسوي صندوق رفاه وارسال اطلاعات لازم به آن صندوق امكان دسترسي سريع شما به اينترنت فراهم شده است.
- نظرسنجي مستمر براي پاسخ گويي به نياز هاي متنوع شما
- توسعه آزمايشگاه فرمولاسيون غذايي و واحد کنترل کيفي غذا.
- پياده سازي طرح HACCP.

مديريت رفاه و سلامت داراي سه اداره و یک مرکز است:
۱. اداره رفاه دانشجويان
۲. اداره امور خوابگاه‌ها
۳. اداره امورتغذيه
۴. مركزبهداشت و درمان

پس از آشنايي باراهکار هاي اجرايي مديريت رفاه و سلامت شايسته است درباره واحدهاي تحت پوشش اين مديريت و حوزه فعاليت آن‌ها هم در حد نياز اطلاعاتي به دست آوريد:

IMG 53331)    اداره رفاه دانشجويان
دانشجوي گرامي، ضمن خير مقدم و آرزوي توفيق در تحصيلات عالي، توصيه می‌شود تحصيل در دانشگاه را جدي بگيريد.
 بدانيد که خلل در امر آموزشي، در اخذ امکانات رفاهي شما  تأثیرسوء مي گذارد و عدم اتمام تحصيل در دوره مجاز، موجب پرداخت هزينه نقدي خوابگاه (به صورت تصاعدي) و عدم امكان استفاده از وام تحصيلي و برخي از تسهيلات ديگر مي شود.
متقاضي دريافت وام هستيد؟
اداره رفاه مسؤوليت برقراري وام هاي صندوق رفاه دانشجويان، کاردانشجويي و معرفي شما به خوابگاه ها و... را برعهده دارد. اين امور با هماهنگي بين مسؤولين اموردانشجويي دانشکده ها واداره آموزش  دانشكده و دانشگاه انجام مي گيرد.
مدت مجاز استفاده از تسهيلات
مدت مجاز استفاده از تسهیلات رفاهی (خوابگاه و وام تحصیلی و... ) طبق قوانین و مقررات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دانشجویان کارشناسی و دکتری تخصصی ۸ ترم تحصیلی و دانشجویان ارشد و کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۴ ترم تحصیلی و دانشجویان دکتری عمومی 12ترم تحصیلی مجاز هستند.

چگونگي دريافت وام
اگر متقاضي دريافت وام هستيد قبل از آغاز هر نيمسال تحصيلي، پيش از شروع امتحانات به پورتال دانشجويي به آدرس  http://bp.swf.ir مراجعه کنید و درخواست وام را تكميل کنید. تقاضاي وام شما در سيستم بررسي می شود و بر اساس ميزان بودجه، در صورتي که حقوق بگير نباشيد و نياز شما به وام تأیید شود، به صندوق رفاه دانشجويان معرفي مي شويد. پس از تایید ، وام دانشجویان روزانه به حساب عابر بانک و وام نوبت دوم به حساب شهریه دانشجو (کارنامه مالی ) واریز مي شود.
اگر از تحصيل منصرف يا محروم شويد، باید پيش از تسویه‌حساب وام هاي دريافتي را به‌طور کامل به صندوق رفاه واريز کنید. يادتان باشد پس ازفارغ التحصيلی جهت بازپرداخت تسهيلات دريافتي، (درصورتی‌که امكان پرداخت نقدي ديون خود را نداشته باشيد)، فقط ۹ ماه پس از گذشت سنوات مجاز آموزشی براي تقسيط وقت داريد و بايد دفترچه اقساط درخواست کنید که با دريافت آن گواهي موقت پايان تحصيلات براي شما صادر مي شود. يادآوري مي شود كه  تا تسویه‌حساب کامل نکنيد هيچ مدرک ديگري از قبيل اصل مدرك و يا ریز نمرات را نخواهيد گرفت. توجه داشته باشيد استفاده از امکانات صندوق رفاه مستلزم تعهد محضري و ضامن معتبر است، کارمند رسمي و پيماني دولت مي تواند ضامن شما باشد. درضمن قبل از صدور دفترچه اقساط، لازم است ده درصد كل ميزان بدهي خود را نقدی پرداخت کنید و اجاره‌بهای خوابگاه شما قابل تقسيط نیست و پيشنهاد مي شود در ابتداي هر ترم آن را نقدی پرداخت کنید به دو دليل:
۱. از ۲۰ درصد تخفيف بهره مندشوید.
 ۲.. در زمان فارغ‌التحصیلی کل بدهی باید به صورت یکجا پرداخت شود و نه قابل تقسیط بوده و نه مشمول تخفیف می شود.

وام تحصيلي چگونه پرداخت مي شود؟
- بودجه اختصاص داده‌شده به منظور وام تحصيلي از سوي صندوق رفاه سقف معيني دارد.
- دانشجویان متقاضی می توانند دو بار در سال ، درخواست وام تحصيلي کنند (حتماً به اطلاعيه هاي اداره رفاه دانشجويان توجه داشته باشيد). افتتاح حساب  ATM در بانک تجارت شعبه پرديس، جهت دانشجویان روزانه الزامي است. براي دريافت انواع تسهيلات، بايد تعهد محضري بسپاريد.
مبالغ وام در ابتدای هر سال تحصیلی توسط صندوق رفاه دانشجویان اعلام می گردد.

وديعه مسکن
 به دانشجويان متأهل روزانه که بخواهند در بيرون از دانشگاه اسکان يابند (اعم از بومي و غيربومي) وديعه مسکن پرداخت مي¬شود كه پس از فراغت از تحصيل باید نقدی عودت دهد.
مبالغ ودیعه مسکن در ابتدای هر سال تحصیلی توسط صندوق رفاه دانشجویان اعلام می گردد.

وام ضروري دوره روزانه:
- اگر با حوادث غيرمترقبه روبرو شويد.
- اگر جهت خريد وسايل کمک‌آموزشی و يا درماني به وام احتياج پيدا کنيد.
- دانشجویان گرامی می توانید درخواست وام ضروري کنید تا پس از تأمین اعتبار و تصويب بر اساس امتيازبندي صندوق رفاه دريافت كنيد..

وام ضروري براي دانشجويان مبتكر
به دانشجوي مبتكر، وام ضروري تعلق مي گيرد. به شرط آن كه ابتكار به تأیید سازمان پژوهش‌های علمي و صنعتي ايران، دبيرخانه جشنواره خوارزمي، جشنواره جوان خوارزمي يا معاونت پژوهشي دانشکده يا دانشگاه رسيده باشد.

وام ازدواج (دانشجویان روزانه)
به دانشجویان روزانه که در حین تحصیل ازدواج نمایند و 12 ماه از تاریخ ازدواج آنها نگذشته باشد وام ازدواج تعلق می گیرد .

چگونگي (تقريبي) محاسبه بدهي سكونت در خوابگاهها:
- دانشجویان گرامی روزانه باید در شروع هر ترم تحصیلی اجاره بها را نقدآ پرداخت کنند. اجاره بهای خوابگاه تقسیط
نمی شود، همچنین10درصد بابت پرداخت نقدی تخفیف از مبلغ فوق کسر می شود و در صورت عدم پرداخت امکان محرومیت از خوابگاه وجود دارد.
-  هردانشجوی غیربومی روزانه (غیرمشهدی) متقاضی خوابگاه، مدت مجازی می‌تواند از خوابگاه استفاده کند، جریمه عدم تخلیه آن ۱۰ برابر نقدی اجاره بها خواهد بود.
-  استفاده از خوابگاه درایام تابستان با هزینه نقدی (۵۰ درصد اضافه) و با شرایط خاص ممکن است. تاریخ تخلیه خوابگاه پایان امتحانات هر نیم سال است.
- دانشجویان ورودی جدید متقاضی خوابگاه در ترم اول باید اجاره‌بهای خوابگاه راپرداخت نمایند.
ـ فقط آن دسته از دانشجویانی که تحت پوشش نهاد های حمایتی باشند، باارایه نامه از نهاد مربوط و با ارائه تعهد نامه محضری بدهی خوابگاه آن‌ها قابل تقسیط میباشد. مبلغ اجاره‌بها در شروع هرسال تحصیلی، از طرف صندوق رفاه وزارت علوم، اعلام می شود.

بیمه دانشجویی
۱ – بيمه عمر و حوادث
دانشجويان دانشگاه فردوسي هم،مقابل حوادث حين تحصيل بيمه مي شوند و درصورت بروزحادثه هزينه هاي آن برطبق ضوابط توافق شده با بيمه گذارپرداخت خواهدشد. چگونگي قرارداد با بيمه در شروع سال تحصيلي به اطلاع دانشجويان خواهد رسيد.
۲- بیمه تکمیلی (دانش):
دانشجویان شاغل به تحصیل می‌توانند پس از اعلام دانشگاه که معمولاً ا بتدای هرسال تحصیلی است به صورت اختیاری پس از پرداخت حق بیمه مربوط نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تکمیلی اقدام کنند. اطلاعات بیشتربه زودی در سایت دانشگاه و پورتال دانشجویی اعلام خواهد شد.
۳–بيمۀ سلامت دانشجویان :
این بیمه صرفاً جهت دانشجویان غیر ایرانی ( خارجی ) می باشد که شناسنامه و کارت ملی ایرانی ندارند .

چگونگي پرداخت وام و کمک‌هزینه در موارد خاص
به دانشجويان حادثه‌دیده در سوانح و تصادفات كه منجر به از كارافتادگي جزیي و كلي شود يا مبتلا به بيماري هاي خاص و پرهزينه و ساير موارد مشابه، به تشخيص و تأیيد صندوق رفاه وام يا کمک ‌هزینه قابل پرداخت است كه بازپرداخت آن در زمان فارغ‌التحصیلی يكجا است.
قابل توجه دانشجويان نوبت دوم (شبانه):
هیچ‌گونه وامي به ‌جز وام شهريه (كه در صورت تأمین اعتبار در هر ترم، طبق درخواست دانشجويان نوبت دوم پرداخت مي شود) به ايشان پرداخت نمي شود و در حساب دوره هاي نوبت دوم به نام دانشجو واريز مي¬شود و در كارنامه مالي دانشجويان قابل مشاهده است و نياز به افتتاح حساب شخصي ندارد.
دانشجويان كارداني و كارشناسي         3.000.000 ریال
دانشجويان كارشناسي ارشد            10.000.000 ریال
دانشجويان دكتري عمومی            10.000.000 ریال
دانشجويان دكتراي تخصصي             25.000.000 ریال
مبالغ مذکور مربوط به سال تحصیلی قبل می باشد
 مبالغ جدید وام در ابتدای هر سال تحصیلی توسط صندوق رفاه دانشجویان اعلام می گردد.
توضيح: وام شهريه در زمان بازپرداخت با ۴ درصد كارمزد به صورت روز شمار (چه به صورت نقدی وچه به صورت قسطی) محاسبه می شود.

بازپرداخت
وام‌های صندوق رفاه و استفاده از خوابگاه، در پايان سنوات مجازتحصيلات بايد بازپرداخت شود؛ بنابراین دانشجويان محترم درصورتی‌که به وام نياز ندارند تقاضاي وام نکنند و در صورت نياز و استفاده از امکانات رفاهي، شايسته است والدين خود را مطلع کنند تا نسبت به بازپرداخت وام ها تدابير لازم را درنظر بگیرند.
تأکید می‌شود که جزئيات نحوه بازپرداخت ديون را هر نيمسال تحصيلي از اداره رفاه دانشجويان جويا شويد. می‌دانید که پرداخت ديون چه به صورت نقدي يا اقساط به طور الزامی مشروط به داشتن کار يا اشتغال نيست؛ پس براي درخواست وام، حساب‌شده، اقدام كنيد.
يادآوري: براي تقسيط بدهي (در صورت عدم امكان پرداخت به صورت نقدي) حداكثر ۹ ماه بعد از فارغ-التحصيلي وقت داريد (بر اساس سال ورودي محاسبه مي‌شود). كه شامل دانش‌آموختگانی كه بلافاصله در مقاطع بالاتر پذيرفته می‌شوند و حتي مشمولين سربازي، هم می‌شود.
توضيح ۱ : ۱۰ درصد كل بدهی‌ها و هزينه¬هاي خوابگاه و مبلغ وديعه مسكن هنگام درخواست دفترچه اقساط بايد به صورت نقدی پرداخت شود.
توضيح ۲: در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها و دفترچه اقساط، بدهي مشمول جريمه تأخیر می شود و به باقي مانده بدهي اضافه مي‌ شود.
توضيح ۳: بر اساس قوانین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، مدت مجاز تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته، ۴ نیمسال و مقاطع کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ۸ نیمسال و دکترای حرفه‌ای12 نیمسال است.
توضیح4 : دانشجوویا دانش آموخته موظف است جهت اطلاع از کلیه قوانین ومقررات وبخشنامه های صندوق رفاه به سایت صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مراجعه نماید . www.swf.ir

كار دانشجويي
هردانشكده داراي سقف معيني هزينه كار براي دانشجويان واجد شرايط كار دانشجويي، آموزشي و خدماتي است كه در ابتداي هر نيمسال سقف و شرايط مربوط به آن به دانشكده اعلام مي‌شود

pardis

2)    اداره امورخوابگاه های دانشجویی
خوابگاه‌های فجر و پردیس دانشگاه مجموعه منحصر به ‌فردی را تشكیل می‌دهد که بالغ بر ۵۲۰۰ نفر از نخبگان جامعه به ‌عنوان نمایندگان فرهنگ‌های متنوع در آن حضور فعال دارند و در کنار دانش‌اندوزی به تعامل اجتماعی می‌پردازند و اولین تجربه زندگی اجتماعی خود را در قالب یک زندگی ساده اما پر از شور و شعور سپری می کنند.
این مجموعه بزرگ فرهنگی از بدو تأسیس خوابگاه پنج طبقه پردیس یک در سال ۱۳۴۰، بزرگان و فرهیختگان زیادی را میزبان بوده است وخاطرات تلخ و شیرینی درخود داردکه رؤسا و کارکنان در هر دوره تلاش فراوان در عمران و آبادانی آن داشته‌اند و کوشیده‌اند تا جایی که توان دارند، رفاه نسبی دانشجویان را فراهم کنند به صورتی که در حال حاضر ۱2 خوابگاه دانشجویی با مساحت 101230 مترمربع زیربنا و ۲۲۸۴۶ متر مربع فضای سبز، دانشجویان دختر و پسر غیربومی را در خود جای می‌دهد.
نحوه معرفي دانشجويان واجد شرايط به خوابگاه
- دانشجويان متقاضي خوابگاه موظف‌ اند در زمان ثبت اطلاعات فردي و تحصيلي خود در سايت ثبت نام، فيلدهاي مربوط به تقاضاي خوابگاه را تكميل کنند.
- اداره رفاه دانشجويان پس از بررسي وضعيت متقاضيان خوابگاه كه مشخصات ايشان قبلا در سايت ثبت نام ثبت شده است، واجدين شرايط را مشخص و اطلاع رسانی می کند.
• با توجه به كمبود جا در خوابگاه فقط به درصد های مشخصی متقاضيان خوابگاه تعلق مي گيرد.
• خوابگاه فقط به دانشجويان روزانه، غيربومي، غير كارمند تعلق مي گيرد.
- دانشجويان واجد شرایط جهت تعيين و دريافت اتاق خود باید به دفتر سرپرستي خوابگاهي كه از قبل توسط اداره امور خوابگاه‌ها تعيين شده است، مراجعه کنند.


آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
به منظور رعایت هر چه بهتر نظم و انضباط در محیط خوابگاه‌ها و حفظ آرامش روحی و روانی که بی‌شک تأثیر مستقیم در پیشرفت تحصیلی شما دانشجویان عزیز خواهد داشت، رعایت موارد زیر از آیین‌نامه خوابگاه‌ها برای کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های مجردی الزامی است.
ماده ۱: خوابگاه قسمتی از محوطه دانشگاه محسوب می‌شود و دانشجو به هنگام ورود به خوابگاه باید کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشد و در صورت لزوم آن را به انتظامات در ورودی یامسؤول خوابگاه ارایه کند.
ماده ۲: دانشجو در ابتدای ورود به خوابگاه موظف است برای رعایت کلیه مقررات انضباطی و پرداخت خسارت موارد احتمالی تعهد کتبی بدهد.
ماده ۳: احترام به شعائر اسلامی و رعایت مقررات جمهوری اسلامی ایران.
ماده ۴: انجام تبلیغات و برنامه¬های فرهنگی خوابگاه‌ها به طورکامل زیر نظر مدیریت فرهنگی دانشگاه و با هماهنگی اداره خوابگاه‌ها و رعایت ضوابط و آیین‌نامه مربوط در محل خوابگاه‌ها خواهد بود. بدیهی است انتشار هرگونه اعلامیه و نوشتن هر نوع شعار و برگزاری مراسم بدون هماهنگی و کسب مجوز ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
 ماده ۵: تردد با ظاهر نامناسب که مغایر با شئون و آداب اسلامی باشد، در محیط خوابگاه و اماکن عمومی اطراف خوابگاه‌ها که در معرض انظار باشد، ممنوع است.
ماده ۶: دانشجو حق واگذاری اتاق تحویلی خود را به دیگری ندارد، ولی درصورت لزوم تعویض اتاق دانشجوبااجازه کتبی اداره امور خوابگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
ماده ۷: دانشجو حق نگهداری و استفاده از اشیا و لوازم عمومی خوابگاه را در اتاق خود ندارد.
ماده۸: دانشجو مسؤول حفظ اموال شخصی خود بوده است و از این بابت هیچ‌گونه مسؤولیتی متوجه اداره خوابگاه‌ها نخواهد بود.
ماده ۹: دانشجو مسؤول پرداخت خسارت‌های وارده به وسایل موجود در اتاق خود است.
ماده ۱۰: خروج و جابجایی وسایل و امکانات داخل اتاق دانشجو، تغییر یا تعویض قفل و دستگیره درب اتاق، بدون اجازه کتبی اداره امور خوابگاه‌ها ممنوع است.
ماده ۱۱: دانشجو موظف به رعایت بهداشت فردی، نظافت محل سکونت خود، حفظ بهداشت و پاکیزگی معابر و اماکن عمومی خوابگاه است (نظافت داخل اتاق‌ها برعهده خود دانشجویان است و موارد تخلف از مقررات بهداشتی بر اساس گزارش رابطین بهداشت خوابگاه و یا شکایات دریافت شده و تأیید سرپرستی خوابگاه مورد بررسی و پیگرد قرار می¬گیرد و برخورد قانونی صورت می¬گیرد).
ماده۱۲: دانشجویان ساکن خوابگاه سوئیتی موظف ‌اند هنگام خروج از خوابگاه وسایل برقی و گازسوز خود را خاموش نمایند و برای دانشجویان ساکن در دیگر خوابگاه‌ها استفاده از وسایل برقی نظیر سماور برقی،  چای‌ساز، پنکه، کولرشخصی، پلوپز برقی و مخلوط‌کن در داخل اتاق‌ها ممنوع است.
ماده ۱۳: درصورتی‌که در امور تأسیساتی اتاق‌های مسکونی و سرویس‌ها از قبیل کلید، پریز برق، انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و خط اینترنت خللی پیش آید و نیاز به تعمیر و جابجایی داشته باشد، دانشجویان ساکن موظف ‌اند مراتب را به صورت کتبی به سرپرست خوابگاه اطلاع دهند تا بررسی و اقدام لازم به عمل آید. مسؤولیت عدم اطلاع موارد فوق و یا دخالت مستقیم در این‌گونه امور که موجب خسارات احتمالی جانی و مالی شود، به عهده دانشجویان ساکن آن محل است و اداره خوابگاه‌ها هیچ‌گونه مسؤولیتی نخواهدداشت.
 ماده ۱۴: هر دانشجو موظف است در بدو ورود لیست اموال شخصی خود از قبیل کامپیوتر، تلویزیون، یخچال و غیره را به سرپرستی یا انباردار خوابگاه‌ها اطلاع دهد تا در موقع خارج کردن از خوابگاه دچار مشکل نشود (برای ورود و خروج وسایل شخصی با انتظامات خوابگاه هماهنگی شود، همچنین در صورت لزوم انتظامات حق بازدید وسایل را خواهد داشت.)
ماده ۱۵: دانشجو موظف به رعایت ساعت ورود و خروج اعلام ‌شده از طرف اداره امور خوابگاه‌ها در فصول مختلف است، ضمن اینکه از ساعت ۲۴ شب لغایت ۶ بامداد سکوت عمومی اعلام شده است.
ماده ۱۶: نگهداری و استفاده از ابزارآلات غیرقانونی از قبیل لوازم قمار، نوارهای مبتذل و... در خوابگاه‌های دانشجویی ممنوع است وچنانچه موردی مشاهده شود، فردخاطی به مراجع ذی¬صلاح معرفی خواهدشد.
ماده ۱۷: ایجاد هرگونه مزاحمت که موجب سلب آسایش ساکنان خوابگاه شود از قبیل: ایجاد سروصدا، درگیری، بلندکردن بیش از حد متعارف صدای لوازم صوتی و تصویری و گوشی‌های همراه، نواختن ابزار و آلات موسیقی و... ممنوع است.
ماده ۱۸: استعمال سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی در محیط خوابگاه‌ها ( اعم از اتاق محل سکونت، محل‌های عمومی خوابگاه، فضای باز و... ) ممنوع است وبامتخلفین برخورد قانونی صورت خواهدگرفت.
ماده ۱۹: چنان¬چه بستگان و یا دوستان دانشجو به ‌عنوان میهمان مراجعه کنند، پس از شناسایی و تکمیل فرم ورودی در انتظامات و سرپرستی خوابگاه به همراه میزبان، می‌توانند با دانشجو از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۹ دیدارکنند. در هر صورت طبق آیین‌نامه دانشجویی وزارت علوم اقامت شبانه میهمانان در خوابگاه ممنوع است.
ماده ۲۰: چنان¬چه یکی از ساکنین اتاق در طی سال تحصیلی به دلیل (انصراف، تسویه‌حساب، جابجایی) اتاق خود را تخلیه کند ساکنین موظف‌اند ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به معرفی فرد جایگزین واجد شرایط  اقدام کنند. در غیر این صورت اداره امور خوابگاه‌ها می‌تواندیک نفر را به‌عنوان جایگزین معرفی و ساکن کند.
ماده ۲۱: دانشجویان ساکن خوابگاه موظف‌اند که در زمان تعطیلات ( ایام نوروز و یا تابستان) و تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی اداره امور خوابگاه‌ها، نسبت به تخلیه کامل اتاق اقدام کند، اداره امور خوابگاه‌ها نسبت به وسایل باقی‌مانده اتاق در طول این مدت هیچ‌گونه مسؤولیتی نخواهد داشت.
ماده۲۲: دانشجویان موظف‌اند لباس‌های زیر خود را به دور از انظار عمومی نگهداری و خشک نمایند.
ماده۲۳: دانشجویان بهره‌مند از خوابگاه‌های دانشجویی متعهد می شوند که پس از پایان هر سال تحصیلی، قطع ارتباط دانشجویی و یا فراغت از تحصیل، خوابگاه محل سکونت دوران دانشجویی را تخلیه کنند. درغیراین صورت از زمان سرپیچی کردن از این قانون، موظف به پرداخت ۱۰ برابر اجاره‌بهای خوابگاه به‌ طور یکجا خواهند بود و نیز گزارش تخلف نامبرده، جهت پیگیری به مراجع قانونی دانشگاه اعلام خواهد شد.
ماده۲۴: رعایت ادب و احترام متقابل بین دانشجویان و مسؤولین خوابگاه الزامی است.
ماده ۲۵: دانشجویان دختر می‌توانند بعضی از شب‌ها فقط در منازل خویشاوندان ساکن در مشهد و یا شهر محل اقامت خود ( که قبلاً مشخصات ـ آدرس و نسبت آن‌ها با دانشجو در فرم خانواده دانشجو قید شده است و به تأیید اولیای قانونی دانشجو رسیده است) با رعایت سایر شرایط به‌طور موقت اقامت داشته باشد.
ماده ۲۶: متقاضی ماده ۲۵ موظف است مراتب را حداکثر تا ساعت ۷ بعدازظهر همان روز با مراجعه به پورتال دانشجویی و تکمیل فرم خروج شبانه از خوابگاه نسبت به ثبت اطلاعات لازم اقدام کند.
ماده ۲۷: دانشجویان دختر موظف‌اند قبل از مسافرت (اردو های علمی، فرهنگی، تفریحی و... که توسط دانشگاه برگزارمی شود) عدم حضور خود را به سرپرستی اطلاع دهد و بعد از مسافرت نیز گواهی کتبی و اداری مبنی بر حضور خود در اردو را از معاون آموزشی دانشکده (اردوهای علمی،آموزشی) ویامدیریت اداره برگزارکننده (اردوی فرهنگی و تفریحی و...) به سرپرستی ارایه دهد.
ماده ۲۸: چنان¬چه دانشجوی دختری برای مدت‌زمانی خاص فرم خروج را پر کند و زودتر از موعد اعلام‌شده در فرم خروج به خوابگاه مراجعه کند، موظف است به سرپرست خوابگاه مراجعه کند و حضور خود را اعلام کند، لازم به ذکر است تاریخ باقی‌مانده از فرم خروج باطل می¬شود و در صورت تمایل به بازگشت به محل مزبور مجدد باید فرم خروج پر کند.
ماده ۲۹: آخرین ساعت ورود دانشجویان دختر به خوابگاه ساعت ۲۱ است و ورود بعد از این ساعت تاًخیر محسوب می شود و در پرونده ایشان ثبت خواهد شد و در صورت تکرار برابر با مقررات انضباطی خوابگاه با وی برخورد خواهد شد.
ماده ۳۰: دانشجویی که به هر علت بدون ثبت فرم خروج شبانه از خوابگاه خارج ‌شده باشد، غایب محسوب می شود و این موضوع به اطلاع والدین ایشان خواهد رسید و در صورت تکرار شرح غیبت‌های غیرموجه دانشجو به شورای انضباطی دانشجویان ارجاع داده می‌شود.
ماده ۳۱: ملاقات‌کننده مرد باید از بستگان محرم دانشجو و یا افرادی که پدر ایشان در فرم خانواده ذکر کرده‌ است، باشند و کارت شناسایی معتبر و یا شناسنامه خود را به مسؤول خوابگاه ارایه کند و فرم مخصوص  یا دفتر مربوط به ملاقات را تکمیل کند.
ماده ۳۲: همسر دانشجو به هنگام ملاقات باید اصل شناسنامه خود را به سرپرست یا انتظامات خوابگاه ارایه کند، کارت شناسایی به ‌تنهایی کافی نیست.

خوابگاه هاي غيردولتي شهرمشهد
درحال حاضرتعداد زیادی ازدانشجویان غیربومی دانشگاه‌ها ومؤسسات آموزش عالی شهر مشهد از خوابگاه‌های غیردولتی استفاده می کنند. دانشگاه فردوسی مشهد ازطرف وزارت علوم تحقیقات وفناوری به عنوان دانشگاه منتخب استان وظیفه نظارت برشوراهای نظارت وارزیابی خوابگاه های غیر انتفاعی مشهد وشهرستان ها را به عهده دارد، اما مسؤولیت سامان دهی، نظارت و ارزیابی برخوابگاه‌های مذکور درمشهد به عهدۀ موسسه اقبال لاهوری  www.eqbal.ac.ir  است. سیستم جامع مربوط به خوابگاه های غیر انتفاعی که در برگیرنده اطلاعات جامعی در خصوص خوابگاه های مذکور می باشدتوسط صندوق رفاه دانشجویانwww.swf.ir ، تهیه و به زودی از طریق موسسه مذکور عملیاتی و اطلاع رسانی می گردد. تا آن زمان دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه از مشخصات خوابگاه‌های غیردولتی دارای مجوز آگاه شوند یا به دفتر ساماندهی و نظارت بر خوابگاه‌ها به آدرس میدان آزادی، پردیس دانشگاه، ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی مراجعه کنند. شماره‌تلفن های 051۳۸۸۰۶۹۹۴ و 051۳۸۸۰۶۹۶۱ آمادۀ پاسخگویی به سؤالات دانشجویان یا خانواده ایشان خواهد بود.
شایان ذکر است دانشجویان می‌توانند نظرها، پیشنهاد‌ها و شکایات خود را با مسؤولین از طریق پست الکترونیک FERDOWSI.UM.AC.IR@khabgah> مطرح کنند و یا به سامانۀ پیامکی ۳۰۰۰۸۰۵۶۳۳ پیامک نمایند. همچنین به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود از بستن قرارداد اجاره با خوابگاه‌های غیرمجاز اکیداً خودداری فرمایند.

nutritionoffice

3)    اداره امور تغذيه
توزیع وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار، و شام، بر اساس قوانین و مقررات صندوق رفاه دانشجویان، همچنین تجهیز، نگه‌داری، نظارت بر توسعه فضای غذاخوری‌ها و آشپزخانه‌ها، کنترل کیفی، و نظارت بر حسن انجام کار پیمان‌کاران غذاخوری‌ها و تریاهای دانشگاه، از وظایف اداره محسوب می‌شود. واحد کنترل کیفیت، واحد تحقیق و توسعه، واحد رایانه و 5 غذاخوری در سطح پردیس زیرمجموعه این اداره می باشد.
دانشجویان می توانند براي صرف غذا به پنج غذاخوري در سطح پرديس مراجعه کنند.
۱- غذاخوري پرديس واقع درجنب خوابگاه هاي خواهران كه روزانه پذيراي ۴۰۰۰ نفر دانشجوي دختر، جهت صرف صبحانه، ناهار و شام است.
۲- غذاخوري فجر واقع درجنب خوابگاه هاي برادران، روزانه پذيراي ۵۰۰۰ دانشجوي پسر، جهت صرف صبحانه، ناهار و شام است.
۳- غذاخوري ياس واقع درجنب دانشکده علوم اداري و اقتصادي كه روزانه پذيراي ۱۵۰۰ نفر دانشجو خواهر و برادر، جهت صرف ناهار است.
۴- غذاخوری زیتون واقع در جنب دانشکده مهندسي و دانشکده دامپزشکی، كه روزانه پذيراي 2000 نفر از خواهران و برادران دانشجو جهت، صرف ناهار است.
۵– غذاخوري مهر واقع در جنب خوابگاه پردیس 7 كه روزانه پذيراي 2000 دانشجو (دختر)، جهت صرف ناهار، شام است.

واحد کنترل کيفيت :
این واحد، کنترل کیفیت مواد اولیه و غذا از نظر پخت و پز و نحوه ارائه آن را عهده‌دار است. دو کارشناس صنایع غذایی به همراه تعدادی دانشجوی ناظر کیفی در کلیه زمان‌های توزیع در غذاخوری‌ها به عنوان رابط این واحد و دانشجویان حضور فعال دارند. این واحد مجهز به آزمایشگاه طبخ و فرمولاسیون غذاست. نظرسنجی درباره کیفیت غذا و نحوه ارائه خدمات غذاخوری‌ها از دیگر فعالیت‌های این واحد است.
واحد تحقیق و توسعه:
این واحد وظیفه تحقیق در خصوص غذاهای جدید، بهبود روش‌های پخت، فرمولاسیون غذایی، تدوین برنامه‌های غذایی بر اساس اصول علمی، آنالیز گرم‌های غذایی و میزان نیاز دریافت گروه‌های غذایی و برگزاری کلاس‌های لازم را به عهده دارد.
واحد رايانه
- اين واحد در ساختمان اداره امور تغذيه واقع شده است و مجري سيستم مکانيزه فروش ژتون است. وظيفه اصلي آن ثبت و ضبط رايانه اي آمار ورفع مشكل كارت هاي دانشجويان، براي استفاده از غذاخوري است.

چگونگي گردش کار سيستم
•    معتبر کردن کارت دانشجویی برای سیستم تغذیه با مراجعه به پورتال دانشجویی، منوی تغذیه، لینک «معرفی و تغییر وضعیت کارت تغذیه»
•    واریز وجه به حساب خدمات دانشگاه (استخر، تغذیه و ...) با مراجعه به پرتال دانشجویی، منوی مالی، لینک «پرداخت الکترونیکی». برای این نوع پرداخت به اطلاعات چهارگانه «شماره ١٦ رقمی کارت عابر»، «رمز دوم کارت»، «تاریخ انقضای کارت» و «کد اعتبارسنجی (CVV2)» نیاز خواهید داشت که باید آن را از قبل آماده کرده باشید. مبلغ واریزی دل‌خواه است اما با توجه به این که در دو سیستم تغذیه و استخر از این وجه استفاده می‌شود، توصیه می‌شود مبلغ واریزی حداقل 100000 ريال باشد.
•    انتخاب غذا: این کار حداکثر تا ٤٨ ساعت اداری قبل از هر وعده از طریق پرتال دانشجویی، منوی تغذیه، لینک «رزرو» امکان‌پذیر است.

ژتون‌ها:
1.    عادی: به انتخاب غذایی گفته می‌شود که دانشجو توسط سیستم در زمان مقرر (حداکثر ٤٨ ساعت قبل از هر وعده)، انتخاب کرده باشد.
2.    باز خرید: در صورتی که در زمان مقرر غذایی انتخاب نکرده باشید، می‌توانید این انتخاب را از طریق پرتال دانشجویی، منوی تغذیه، لینک «باز خرید» انجام دهید. این انتخاب تا قبل از پایان ساعت توزیع غذا، انجام پذیر است مشروط بر آن که دانشجوی دیگری که از قبل انتخاب غذا کرده است، غذای خود را لغو کند. قیمت این نوع انتخاب نیز در زمان رزرو قابل مشاهده است.
3.    میهمان: در صورت وجود غذا در غذاخوری، هم‌چنین داشتن مبلغ کافی در حساب کارت و نیز داشتن رزرو غذا، می‌توانید در هر وعده یک عدد میهمان نیز درخواست کنید. این درخواست با اعلام به متصدی صف توزیع غذا انجام می‌شود. در هر ماه حداکثر ٥ عدد میهمان به شما تعلق می‌گیرد.
4.    فراموشی: در صورتی که هنگام مراجعه به غذاخوری، کارت دانشجویی خود را فراموش کرده باشید، می‌توانید به متصدی صف توزیع مراجعه کرده و درخواست ژتون فراموشی کنید. طبق قوانین فعلی، این ژتون در نیم ساعت پایانی زمان توزیع غذا، ارائه می‌شود و ارائه آن از ابتدای ساعت توزیع، امکان‌پذیر نمی‌باشد. این نوع ژتون در هر ماه حداکثر ٣ بار تحویل می‌شود.
سایر موارد پیرامون تغذیه و غذاخوری‌ها:
•    بر اساس دستورالعمل، خانواده دانشجویان متأهل، سهمیه غذا ندارند.
•    صبحانه و شام فقط به دانشجویان خوابگاهی خوابگاه‌های داخل دانشگاه تحویل می‌شود.
•    ساعات کار غذاخوری‌ها تابع فصل است و از قبل اعلام می‌شود.
•    قوانین استفاده از سیستم تغذیه و نیز راهنمای سیستم تغذیه در پرتال دانشجویی، منوی تغذیه موجود است و توصیه می‌شود حتماً مطالعه بفرمایید.
•    امکان تحت پیگرد قرار دادن کارت‌های مفقودی در سیستم تغذیه وجود دارد تا دیگران نتوانند از کارت شما استفاده کنند.
امکان تعیین غذای انصرافی (غذایی که باب طبع دانشجو نمی‌باشد) در سیستم خرید خودکار وجود دارد. هم‌چنین با توجه به این که در هر وعده دو نوع غذا طبخ می‌شود، امکان تبدیل غذای انصرافی به غذای نوع دوم نیز وجود دارد. توصیه می‌شود حتماً راهنمای سیستم خرید خودکار را مطالعه بفرمایید

4)    مركز بهداشت و درمان
این اداره در دو بخش بهداشت شامل: کنترل، ارزیابی، و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش سطح بهداشت در مکان‌های عمومی، غذاخوری‌ها، خوابگاه‌ها، بوفه‌ها و تریاهای دانشگاه، و بخش درمان شامل: ارائه خدمات پزشکی عمومی، داروخانه، تزریقات و پانسمان، دندان‌پزشکی، در طول روز فعالیت دارد.  اين مركز در پرديس دانشگاه و جنب ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی جنب خوابگاه های دانشجویی فجر قرار دارد و شامل واحد هاي : پزشك، دندان‌پزشک، بهداشت، واحدپرستاری، پزشک معتمد، داروخانه و اورژانس است.
واحد پزشكي
اين واحد خدمات معاينه ودرمان دانشجویان وكاركنان را طبق برنامه اي كه درشروع سال تحصيلي اعلام می شود بر عهده دارد.
واحد دندانپزشكي
اين واحد طبق برنامه اي كه درشروع هرسال تحصيلي به اطلاع مي رسد، صبح و بعدازظهر جهت دانشجويان وكاركنان، با تعيين وقت قبلي، آمادۀ ارایۀ خدمات است. خدمات فوق براي دانشجويان با 45 درصد و كاركنان با40 درصد تخفيف ارایه مي شود.
واحد بهداشت محیط
اين واحد درزمينۀ نظارت بر بهداشت محيط غذاخوري ها، خوابگاه‌ها و اماكن صنفي و استخر، همچنين ارایۀ مطالب آموزشي و جذب دانشجويان فعال به‌عنوان رابط بهداشتي و آموزش همسان، در قالب كار دانشجويي فعاليت مي کند.
واحد پرستاری
در اين واحدكليۀ واكسن هاي اعلام‌شده از طرف مركز بهداشت استان شامل كزاز، هپاتيت و هاري و همچنين داروهاي تزريقي وسرم نسخه شده به وسیلۀ پزشک و انواع پانسمان، برای مراجعین انجام می‌شود.
پزشک معتمد
بررسی و تأیید گواهی‌های استعلاجی و معافیت‌های ورزشی و صحت و سلامت تیم‌های ورزشی بر عهدۀ این واحد است.
داروخانه
اين واحد بر طبق دارونامۀ مركز بهداشت استان نسخ آزاد و بيمه را پذيرش مي كند. ساعت كار اين واحد در شروع سال تحصيلي اعلام مي شود.
خدمات آمبولانس
اين واحد با يك دستگاه آمبولانس به صورت شبانه روزي، جهت اعزام بيماران به مراكز پزشكي سطح شهر (در صورت لزوم) آمادۀ خدمت‌رسانی است.
طرح پايش سلامت
كليۀ دانشجويان ورودي جديد مقطع كارشناسي، کارشناسی ارشد و دکتری در ابتداي ورود به دانشگاه تحت معاينات باليني قرار مي گيرند و نتايج معاينات ازطريق پورتال دانشجويي به اطلاع آنان رسانده می شود.

آدرس : مشهد، میدان آزادی، پردیس دانشگاه فردوسی، بلوار دانش، ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی
تلفن دفتر مدیریت: ۳۸۸۰۶۹۲۹ (۰۵۱)
پست الکترونیک:

آدرس سايت: daneshjuyi.um.ac.ir
تلفن اداره رفاه: 38806941 - 051
تلفن اداره خوابگاه: 38806960 - 051
تلفن مرکز بهداشت و درمان: 38806949-051
آدرس مرکز بهداشت : پردیس دانشگاه فردوسی، بلوار دانش، جنب ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی
تلفن اداره تغذیه : 38806902 - 051
آدرس اداره تغذيه: ميدان آزادي– پرديس دانشگاه– جنب خوابگاه پرديس 1