• .
  • .
  • .

156820994

به گزارش خبرنگار معاونت فاد به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسي مشهد، اختتاميه دومين جشنواره ملي كرسي هاي آزادانديشي دانشگاه هاي كشور روز پنجشنبه 21 آذرماه  در محل تالار رودكي مجتمع كانون هاي فرهنگي دانشگاه فردوسي برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه  دكتر مهدي كرماني مدير فرهنگي و فعاليت هاي داوطلبانه دانشگاه فردوسي مشهد  ضمن خيرمقدم به ميهمانان و شركت كنندگان در اين جشنواره  گفت: سهم عمده توليد دانشگاه ها در ارائه رويدادهاي جدّي فكري است كه مديون كارشناسان و مديران اجرايي دانشگاه هاست و از ويژگي هاي مهم آنها ريسك پذير بودن است.
دكتر مهدي كرماني افزود: در مسير اجرايي كرسي هاي آزاد انديشي، چالش ها و موانعي وجود دارد كه بايد با سعه صدر حل شود.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسيني مطلق رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي مشهد در خصوص لزوم وجود اين گونه كرسي ها گفت: عده اي از اينكه دانشجويان حرف خود را آزادانه بزنند مي ترسند. اين نشان مي دهد كه ما هنوز به اين درك نرسيده ايم كه اجازه بدهيم تا دانشجويان و دانشگاهيان با حفظ شرايط حرف خود را آزادانه بزنند.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني مطلق در خصوص جايگاه آزادانديشي در دين اسلام اظهار كرد:آن آزادانديشي كه اسلام از آن صحبت مي كند،در غرب پياده نمي شود. اصل دعوت پيامبر ما بر مباني آزاد انديشيدن است. در حادثه ي كربلا نيز مي بينيم كه شخصي مانند حر يك لحظه تفكر كرد و آن تفكر او را نجات داد.
وي گفت:  يكي از مطالبات جدي رهبر معظم انقلاب كه در بيانات ايشان مطرح شده است، رسيدن كرسي هاي آزادانديشي به سطح مطلوب آن است.
سيد مهدي حسيني مطلق افزود: هنوز عده اي در دانشگاه ها حضور دارند كه با نگاه تحّجري از برگزاري كرسي هاي آزادانديشي ترس دارند.
وي ادامه داد: بايد مراقب بود كه دنياي غرب نيز به اسم آزادانديشي سر ما كلاه نگذارد و به اهداف خود برسد.
وي گفت: اسلام به اصل تفكر تاكيد بسيار دارد كه يك لحظه تفكر را بهتر از ۷۰ سال عبادت بيان مي كند.
رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه فردوسي مشهد افزود: پيامبر اسلام (ص) قلب ها را به سوي خود جذب مي كرد و سپس حرف حق خود را به گوش ديگران مي رساند و ما نيز براي تفكر سالم بايد زمينه آن را كه فتح قلوب است فراهم سازيم.
فريدون رحيم زاده مدير كل دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در مراسم پاياني دومين جشنواره ملي كرسي هاي آزادانديشي در مشهد افزود: يكي از دلايل ايجاد عدم رضايت، به آئين نامه اجرايي آن باز مي گردد كه به جاي سهل كردن مسير اجرا، آن را پيچيده تر كرده است و مفهوم ساده آزادانديشي به مقوله اي سخت تبديل شده كه از هدف اوليه خود دور شده است.
وي ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه در آئين نامه به آن اشاره شده، اين است كه شخص بتواند بدون ترس به بيان مواضع خود بپردازد و سوال اين است كه مگر چه مطلبي قرار است بيان شود كه درون آن ترس از گفتار وجود دارد؟
مدير كل دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت علوم گفت: شرايط برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي بايد به گونه اي باشد كه انسان هاي متوسط الحال و ترسو هم توان طرح نظرات خود را داشته باشند زيرا بيشتر افراد جامعه از اين گروه هستند، نه اينكه شخصي كه مي خواهد در كرسي آزادانديشي شركت كند پيشاپيش بايد به صفت شجاعت مشهور باشد.
وي افزود: آزاديِ بعد از انديشه نيز به اين معني است كه ممكن است در آينده براي دانشجو يا استاد به واسطه مطرح كردن نظر خود، پرونده اي درست شده باشد. آزاد انديشي و تضارب آرا نبايد به سوي پرونده سازي برود.
رحيم زاده ادامه داد: اگر توانستيم خودمان به عنوان مجري در مورد اجراي شرايط ايجاد كرسي آزادانديشي به راحتي گفت و گو كنيم  پس امكان برگزاري آن نيز پيدا مي شود و به عبارتي خود بايد ملتزم به آزادانديشي باشيم.
وي گفت: اگر براي برگزاري كرسي آزادانديشي از افرادي دعوت شود كه به يك نوع تفكر تعلق داشته باشند، با مفهوم اصلي تضارب آرا تفاوت دارد، بلكه بايد از ديدگاه هاي مختلف، موضوع مورد بحث و برسي قرار گيرد.
وي افزود: كرسي آزادانديشي، گفتار درماني و روان درماني نيست كه بگوئيم زمينه اي فراهم شود تا دانشجويان و اساتيد حرف بزنند تا خالي شوند، بلكه آزادي انديشه به معني آزاد كردن تفكر است همانند پولي كه در جريان اقتصاد اگر جاري شود به توليد ثروت مي انجامد.
مدير كل دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت علوم تحقيقات و فناوري ادامه داد: آزادانديشي از ركن هاي اصلي امنيت است، زيرا زماني كه فرد نظر خود را بيان كند و شاهد تاثير آن در جامعه باشد، خود به خود در مورد امنيت ملي دغدغه بيشتري خواهد داشت ولي زماني كه فرد نتواند حرف خود را به صراحت بيان كند، زمينه حضور او به كف خيابان منتقل مي شود  و آنوقت چه كسي از امنيت ملي دفاع خواهد كرد؟
وي گفت: هر سيستم و نظامي كه خطوط قرمز بسيار داشته باشد و مدام اين خطوط در حال جا به جايي و تغيير باشد آسيب پذير خواهد بود زيرا هر نظري كه مطرح شود به راحتي مي تواند از خطوط قرمز متغير عبور كند.
رحيم زاده افزود: در اين كرسي ها اگر خطايي هم صورت گرفت، فوايد تضارب آرا و نتايجي كه به دست خواهد آمد بسيار بيشتر از مضرات آن خواهد بود.
در ادامه جلسه دکتر علي باغدار دلگشا  دبير اجرایی دومين دوره جشنواره ملي "كرسي هاي آزادانديشي " در توضيح نقش دانشگاه ،اظهار كرد:   دانشگاه نهادي ست كه رسالت اصلي آن مي تواند نقش آفريني در مسائل اجتماعي باشد و نهادي كه نبايد نسبت به مسائل جامعه بي تفاوت باشد. دانشگاهي كه در حقيقت بايد خود را مجهز به سلاح تفكر انتقادي كند و تفکر انتقادی یعنی شناخت به منظور تغییر. در حقيقت اين نهاد است كه موظف است به مسئله يابي و حل مسائل بپردازد و تعريف من از مسئله ،قرارگرفتن اين واژه در ساختار جامعه شناختي آن است.
وي اضافه كرد: مسئله يعني ميان آنچه هست و آنچه بايد باشد ،تفاوت وجود دارد. از همين روست كه نهاد دانشگاه بايد به اين مسئله يابي و حل مسائل بپردازد وگرنه مدارک مستخرج از تحصیل در آن  جز برگ هايي بي ارزش نقش ديگري نخواهد داشت. براي مجهز شدن به اين سلاح تفكر انتقادي و نقش آفريني در حوزه مسئله و مسئله يابي ،"كرسي هاي ازادانديشي" را مي توان زمينه ساز الگوي گفت و گو محوري کرد.
دبيراجرایی دومين دوره جشنواره ملي كرسي هاي آزاد انديشي عنوان كرد: در حقيقت دوگانه ي "كرسي"و "آزادانديشي" مزين اين مسئله است كه كرسي مرز موضوعي را معين مي كند و در حقيقت پيوسته بودن آن است كه به كارآمدي آن كمك مي كند . ديگر اصلاح آزاد انديشي ست كه بايد با يك نگاه غير ايدئولوژيك و غيراثباتي به آن نگريست چرا كه اثبات علوم قطعي نيست و ويژگي بارز علوم متغير بودن آن است و از همين غيراثباتي بودن است كه ما به اين نتيجه مي رسيم كه در مقوله تضارب آرا به نقدها و ديدگاه ها برسيم.
كارشناس كرسي هاي آزاد انديشي دانشگاه فردوسي مشهد  تصريح كرد: قرارنيست در كرسي آزاد انديشي ما حرف خود را به كرسي بنشانيم و قرار نيست در كرسي ازادانديشي به ديدگاه هاي متفاوت و حتي ديدگاه هاي متقابل خود برچسب زني كنيم .
دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی کرسی‌ها در خصوص آمار و ارقام مربوط به اين دوره جشنواره تشريح كرد: اين جشنواره، دومين جشنواره ملي كرسي هاي آزاداديشي بود كه پس از 3سال برگزار شد. دوره نخست ان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد. دومين جشنواره ملي كرسي هاي آزادانديشي بازه زماني ارزيابي آثار خود را از فروردين 97 تا شهريور 98 قرار داده بود. شركت كنندگان در اين دوره جشنواره در دو بخش اصلي و فرعي تقسيم شدند، در بخش اصلي سه بخش مناظره ،كرسي نقد و بحث و نظر در عرصه رقابت بودند و متناسب با نياز فعلي جامعه در بخش فرعي جشنواره ما حوزه مسائل زنان، مسائل اجتماعي و حوزه اقتصاد مقاومتي و كارآفريني را داشتيم.
دبير اجرایی دومين دوره جشنواره ملي كرسي هاي آزادانديشي افزود: آثار توسط كميته علمي داوري شدند  .ما قريب به سه جلسه سياست گذاري از اسفندماه97 تا اواخر مهرماه 98 در وزارت علوم داشتيم. همچنين قريب به چهار جلسه كميته علمي و قريب به 13 جلسه كميته اجرايي داشتيم. پس از ارزيابي ها و داوري ها و انتخاب 19 دانشگاه در حوزه هاي مختلف به اين جمع بندي رسيديم كه دانشگاه ميزبان خود را از عرصه رقابت خارج كند.
دكتر باغدار دلگشا خاطرنشان كرد: دانشگاه فردوسي مشهد بر اساس نظر کمیتۀ داوری، در دو حوزه برگزيده و در يك حوزه شايسته تقدير اعلام شد و اين بسيار براي ما جاي افتخار داشت؛ اما با این که این دانشگاه میزبان برگزاری جشنواره بود تصمیمی مبنی بر بهره گیری از خرد جمعی گرفته شدو آن خروج دانشگاه فردوسی مشهد به دلیل میزبانی اش از عرصۀ رقابتی بود. هدف از این کار پایه گذاری یک سنت اخلاقی در جشنواره هاست و باز شدن بیشتر فضا برای دیگر دانشگاه های رقابت کننده.
در ادامه دبير اجرايي جشنواره  به قرائت بيانيه اي كه در نشست هم اندیشی کارشناسان به عنوان موارد محوری طرح بحث  شده بود؛پرداخت.
 در پايان از برگزيدگان با اهداي تنديس و لوح تقدير جشنواره تقدير شد.

برگزيدگان دومين جشنواره ملي كرسي هاي آزاد انديشي به شرح زير اعلام شد.

برگزيدگان محورهاي اصلي

بخش مناظره
دانشگاه شهركرد ، برگزيده
دانشگاه تبريز ؛ شايسته تقدير
بخش كرسي نقد
دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين،  برگزيده
دانشگاه هاي تربت حيدريه،  شايسته تقدير
دانشگاه علامه طباطبايي، شايسته تقدير
بخش بحث و نظر
دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان برگزيده
دانشگاه هاي صنعتي سهند تبريز، شايسته تقدير
 دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان، شايسته تقدير
 
 
برگزيدگان محورهاي فرعي جشنواره

بخش مسائل زنان
دانشگاه فردوسي مشهد عنوان برگزيده
دانشگاه شهيد مدني آذربايجان به عنوان شايسته تقدير

بخش مسائل و آسيب هاي اجتماعي
دانشگاه شيراز به عنوان دانشگاه برگزيده
دانشگاه زابل شايسته تقدير
دانشگاه گيلان شايسته تقدير

بخش اقتصاد مقاومتي و كارآفريني
دانشگاه پيام نور همدان، شایسته تقدیر
دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل، شایسته تقدیر

بخش تنوع موضوعي و كارآمدي رابطه دانشگاه با جامعه
دانشگاه فردوسي مشهد
دانشگاه ايلام
دانشگه فرهنگيان

photo 2019-12-14 12-22-30

photo 2019-12-13 12-01-18

photo 2019-12-14 10-06-13