به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ روز چهارشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۸،نشست شورای معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی و نمایندگان وزیر در هیات های نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۹ کشور، با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،آقای دکتر محقر ریس دانشگاه بجنورد، مهندس محمد هادی عسکری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و و دکتر حمیدرضا طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي منطقه نه کشور در دانشگاه بجنورد برگزار گردید.
در ابتدای این نشست آقای دکتر احمد محقر ریس دانشگاه بجنورد ضمن خیرمقدم اظهار داشت: هم اکنون وظیفه دانشگاهها در راستای امید آفرینی در دو جایگاه فضای آموزشی و جامعه است که مخاطبان دانشجو و سایر اقشار را دارد.
وی گفت: هم اکنون جامعه از دانشگاه انتظار دارد که مسائل و مشکلات را در حوزههای مختلف رصد و دنبال راهکارها برای حل آن باشد، در این راستا باید تلاشها را مضاعف کنیم این توقع از ما وجود دارد.
رئیس دانشگاه بجنورد بر ارتقای فعالیتهای فرهنگی در مراکز آموزش عالی تاکید کرد و گفت باید چالشها و تهدیدها را در حوزههای مختلف غیر دانشگاه را نیز درمان کنیم و این انتظار از دانشگاه وجود دارد و در خور شان آن نیز است که تدبیر لازم را بیندیشد.
رئیس دانشگاه بجنورد با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: هم اکنون در شرایط سرنوشت ساز کشور قرار داریم که در منطقه و بینالملل نیز به نوعی رصد خواهیم شد.
در ادامه دکتر حمید رضا طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد حضور در مزار شهدای گمنام را مایه برکت این نشست عنوان کرد و در ادامه افزود: تهاجم فرهنگی تنها هجمه فعلی به نظام و جامعه اسلامی کشور نیست و در حال حاضر مسایل اقتصادی نیز از مولفه های دیگر تهاجم می باشد.
دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت عتف به مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تاکید کرد: تمام تمرکز بر روی افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشد.
در ادامه این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه حضور دانشجویان در فضای مجازی زمان طولانی را به خود اختصاص می دهد گفت: 80 درصد دانشجویان و جوانان بیش از سه ساعت را روزانه در فضای مجازی می گذرانند که همین مسئله موجب شده است با نسلی کم حوصله مواجه باشیم. دکتر غلامرضا غفاری با تاکید براینکه این جمعیت جوان را با نام جمعیت هوشمند می شناسیم، تصریح کرد: این دسته از جمعیت ساختار گریز هستند و بدون در نظر گرفتن مثبت و یا منفی بودن فعالیت ها در فضای مجازی حضور پیدا می کنند که مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها در این شرایط باید ذهن خوانی و رصد مناسبی داشته باشند تا در زمان مناسب ورود پیدا کنند.
به گفته وی مدیران فرهنگی باید کلید مغزهای ناپیدا را داشته باشند و جلوی مسائلی که انتظار نداریم گرفته شود و تمام تمرکز بر روی افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باشد.
غفاری عنوان کرد: 90 درصد دانشجویان به برنامه های دانشگاه بی اعتنا هستند و فقط 10 درصد دانشجویان به برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه توجه می کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آن دسته از دانشجویانی که مشارکت ندارند، به این معنا نیست که مشارکت آنها صفر است بلکه مشارکت آنان به نحوی است که یا از طرف مدیران فرهنگی دیده نمی شود، یا مورد پسند نیست و یا نمی خواهیم که ببینیم.
وی با تاکید براینکه زمان فراغت دانشجویان افزایش یافته است، اظهار کرد: در زمان گذشته زمان فراغت دانشجویان زیاد نبود که در حال حاضر این زمان افزایش یافته و همزمان با این افزایش، حضور دانشجویان در فضای مجازی نیز افزایش پیدا می کند.
غفاری با تاکید براینکه در گذشته با کنترل دانشجویان می توانستیم برنامه های آنان را رصد کنیم، افزود: در گذشته اگر سالن در اختیار آنان گذاشته نمی شد و فضا را محدود می کردیم حوزه فعالیت آنان نیز محدود می شد که در حال حاضر اگر از طرف دانشگاه ها حمایتی انجام نشود، برنامه های خود را خارج از دانشگاه ها انجام می دهند و این مسئله به مراتب خطرات بیشتری برای دانشجویان ایجاد می کند و ازطرفی کار مدیران فرهنگی را نیز سخت تر می کند.
وی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حوزه بسیار گسترده ای است، تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حوزه گسترده ای است و از این جهت به تنهایی مدیران فرهنگی نمی توانند پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشند.
به گفته وی دانشجو در دانشگاه است اما با دانشگاه نیست و یکی از علت های این موضوع، عدم اطلاع رسانی دستاوردهای دانشگاه برای دانشجو است.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: تقویت وتعمیق ارزشهای اسلامی و ارتقای هویت وانسجام ملی وتوسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان از اهداف فعالیت های فرهنگی است.
در ادامه محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سخنانی به تشریح اهداف وجهت گیری های کلان حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پرداخت .
عسکری گفت:تقویت وتعمیق ارزش های اسلامی و باورهای اخلاقی و پایبندی و اهتمام به دین و اخلاق در حوزه اجتماعی وسلوک فردی از اهداف فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می باشد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم جامه پذیر نمودن دانشجویان و ارتقای هویت وانسجام ملی وتسهیل فرایند توسعه کشور ازطریق تقویت شادابی و امید به اینده، خلاقیت و نوآوری و آغازگری وارتقای عقلانیت ومسئولیت پذیری اجتماعی را از دیگر اهداف فعالیت های فرهنگی دانست و افزود :امکان سازی یادگیری و تمرین مهارت های مورد نیاز برای زندگی هدفمندوافزایش قابلیت اثربخش و همگرا درگروه های دانشجویی وجه دیگر اهداف معاونت فرهنگی است.
عسکری در بخش دیگری از سخنان خود به جهت گیری کلان اجتماعی حوزه معاونت اشاره کرد و گفت: تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی در سایه قانونگرایی وحاکمیت قانون وتکیه براعتدال وخرد ورزی به عنوان مشی پیش گیرانه وپیش برنده میسر خواهد بود و در این راه باید از توسعه مشارکت ورقابت قانونمند دانشگاهیان حمایت کرد. وی افزود برای ارتقای نقش وجایگاه دانشگاه درمناسبات اجتماعی و توسعه کمی و کیفی جامعه، باید از خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان حمایت وبسترهای لازم برای تحقق آن را فراهم کرد و از آسیب پذیری نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه جلوگیری کرد .
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وعدم امکان جذب ایشان در بخش های دولتی افزود : باید ازطریق اصلاح فرایندها گروه ها و تشکل های دانشجویی را روزآمد، کارآمد و کارآفرین ساخت .براین اساس باید آموزش نوآوری و کارآفرینی از ارزشها و اولویت های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد
عسکری گفت: درحوزه فرهنگی باید جلب مشارکت گسترده دانشجویان در فعالیت ها به صورت جدی دنبال شود چرا که نقطه مقابل مشارکت جدی دانشجویان در برنامه ها، عدم مشارکت وگوشه گیری است و دستاورد عدم مشارکت، انزوا طلبی و گسترش آسیب های اجتماعی است .
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی ضرورت بهره مندی از ذخایر وگنجینه های ادب فارسی را یادآور شد و افزود بخشی از فعالیت های حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها باید بازآفرینی و ارائه روزآمد مواریث اسلامی وایرانی با زبان فرهنگی و هنری به دانشجویان باشد و در این زمینه باید از ویژگی های منحصر به فرد زبان فارسی استفاده کرد. مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد برآیند عوامل ذکرشده نتایج عینی قابل توجهی به دنبال خواهد داشت ودراین صورت یک چرخه مثبتی در حوزه فرهنگی دانشگاه ها تشکیل خواهدشد که دانش فرهنگی، سرمایه، اعتبار ومنابع انسانی با انگیزه ی بالای کنشگری تولید وبه صورت مداوم به دانشگاه باز می گردد.
در ادامه این گردهمایی یک روزه و براساس دستور جلسه شماری از معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و نمایندگان وزیر در هیات های نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه های منطقه ۹ دیدگاه ها ونقطه نظرات خود را پیرامون آیین نامه نشریات دانشگاهی، ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب، راههای افزایش اعتماد و مشارکت دانشجویان و فعالیت تشکل ها بیان نمودند.
گفتنی است در ابتدای این گردهمایی دکتر طاهری دبیر منطقه ۹ و معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تشکر و قدردانی از مشارکت دانشگاه های منطقه۹ بر برگزاری منظم این نشست ها تاکید کرد.
قبل از آغار این گردهمایی معاونین و مدیران فرهنگی و اجتماعی با حضور در آئین غبارروبی، عطرافشانی و نثار گل بر مزار شهدای گمنام مدفون در دانشگاه بجنورد شرکت کردند